Ostře sledované vlaky

Ostře sledované vlaky – Bohumil Hrabal

LITERÁRNÍ TEORIE

Literární druh a žánr:

epika, novela, psychologická próza s prvky tragikomedie

Literární směr:

česká literatura 2. poloviny 20. století, postmodernismus, poprvé vydáno 1965; patří k vrcholům Hrabalovy tvorby, silně ovlivněno poetikou všedního dne a absurditou

Slovní zásoba:

jazyk je spisovný i hovorový, poetický, obrazný, místy ironický, využívá metafory, přirovnání, opakování, krátké i dlouhé věty, dialogy i vnitřní monology

Figury a tropy:

metafora (vlaky, razítko), ironie, přirovnání, hyperbola, symbol (vlaky, razítko, válka), opakování, groteska

Rytmus, verš, rým:

psáno prózou, rytmus určen střídáním popisů, dialogů a vnitřních monologů, gradace napětí

Vypravěč (lyrický subjekt):

ich-forma, vypravěčem je hlavní postava (Miloš Hrma), retrospektivní vyprávění

Stylistická charakteristika textu:

poetický jazyk, střídání humoru a tragiky, krátké kapitoly, subjektivní prožitek, vnitřní monology, popisy všedního dne

Postavy:

Děj:

Příběh mladého Miloše Hrmy, který nastupuje na železniční stanici za druhé světové války. Prožívá první lásku, neúspěšný pokus o sebevraždu, hledá smysl života. Stanice je místem drobných absurdit i velkých dějin. Miloš se nakonec odhodlá k odvážnému činu – odpálí výbušninu v transportu nacistů, při akci zahyne.

Kompozice:

chronologická, krátké kapitoly, gradace napětí, střídání humoru a tragiky

Prostor a čas:

malé nádraží v Čechách, období druhé světové války (1944–1945)

Význam sdělení (hlavní myšlenky, motivy):

dospívání, hledání smyslu života, hrdinství obyčejného člověka, absurdita války, motivy: láska, smrt, válka, hrdinství, všední den

LITERÁRNÍ HISTORIE – společensko-historické pozadí vzniku

Dobové vnímání díla a jeho proměny:

po vydání velmi úspěšné, rychle zfilmováno (1966, režie Jiří Menzel, Oscar 1968), dnes považováno za klasiku české literatury

Dobová kritika díla a její proměny:

chváleno pro poetiku, humor a lidskost, inspirace pro další autory, časté adaptace

Aktuálnost tématu a zpracování díla:

nadčasové téma dospívání, hrdinství a války, stále aktuální, oblíbené u čtenářů i diváků

Srovnání s vybraným literárním dílem:

srovnatelné s Hrabalovými Postřižinami (poetika všedního dne), Lustigovými Modlitbou pro Kateřinu Horovitzovou (válka, hrdinství), nebo s Otčenáškovým Romeem, Julií a tmou

Známí autoři stejné doby a spojení s autorem: